Förstå varför organisk räckvidd är avgörande och upptäck konkreta strategier för att lyckas under det kommande året.

Nå ut till rätt målgrupp
Många som hanterar företagskonton på sociala medier kämpar ofta på grund av en stor minskning av den organiska räckvidden, och det kan kännas omöjligt att nå din målgrupp utan betald annonsering. Så varför är organisk räckvidd så viktig för framgång i sociala medier? Utan bra räckvidd blir ditt innehåll nästan osynligt, vilket påverkar andra mätvärden som gillamarkeringar, klick och följare.

Vad orsakar låg organisk räckvidd?
För att vända trenden med låg organisk räckvidd måste du först förstå varför det händer. Många tror att det enbart beror på att de stora plattformarna vill tjäna pengar eftersom lägre räckvidd tvingar fler att köpa annonser för synlighet – men det är bara en liten del. Den främsta anledningen till att företagskonton ser räckviddsminskningar är att varje plattform vill se till att användarna är engagerade. Genom att visa engagerande innehåll är det mer sannolikt att användarna spenderar längre tid på plattformen. Vilket innehåll användarna ser styrs via en algoritm som liknar Googles. I grund och botten har sociala medieplattformar skapat sin egen form av SEO för att ge användarna en så bra upplevelse som möjligt. Denna algoritm innebär att cirka 1% av dina följare initialt ser ditt innehåll, och hur många som sedan ser det beror på hur engagerad den procenten är i ditt innehåll.

Hur ska du tänka?
Här är några konkreta tips som du kan implementera i din strategi för sociala medier för att öka den organiska räckvidden 2024:

Fokusera dina ansträngningar på rätt plattformar
Många företag gör misstaget att tro att de behöver en organisk närvaro på alla plattformar, men så är inte fallet. Din målgrupp använder sannolikt inte alla kanaler aktivt, så varför skulle ditt företag göra det? Titta på var konkurrenterna har en aktiv närvaro och var ditt nuvarande engagemang är som störst. Det kan hjälpa dig att förstå vilken eller vilka plattformar du ska fokusera mer på.

Optimera din profil
Som nämnts liknar de sociala algoritmerna Googles. När vi skapar innehåll för Google använder vi olika SEO-taktiker – många av dem går bra att överföra till sociala medier. Att börja med att optimera din profil är en bra idé för att skapa bättre synlighet på alla plattformar. Se till att du har ett användarnamn som är lätt att komma ihåg och ett igenkännligt profilfoto. Använd också relevanta nyckelord i din biografi och inkludera en länk till din webbplats.

Kvalitet framför kvantitet
Användarna ser tusentals inlägg varje dag i flöden och stories. Så man skulle kunna tro att fler inlägg innebär mer synlighet framför konkurrenterna. Men som vi har konstaterat är det engagemang som betyder mest. Tillhandahåll högkvalitativt, relevant innehåll för din publik och ditt företag istället för frekventa inlägg med låg ansträngning. Men låt inte veckorna passera – engagera dig aktivt i dina valda kanaler.

Testa olika innehållsformat
Även om video fungerar bra, begränsa dig inte till bara ett format – testa andra. Skapa en genomtänkt blandning av kampanjer, utbildningsinnehåll, varumärkesbyggande och inspiration för följarna.

Var social med dina följare
Sociala medier
kallas “sociala” av en anledning. Interagera med följarna genom att svara på kommentarer och DM:s för att bygga värdefulla relationer. Detta kan öka räckvidden genom ökad trovärdighet när följare rekommenderar dig till andra.

Behöver du hjälp?
Behöver du hjälp med att komma igång med marknadsföringen? Vi kan hjälpa dig med allt som rör digital marknadsföring, inklusive SEO, SEM och sociala medier. Läs mer om våra Stockholmsbaserade digitala byråtjänster eller kontakta oss direkt.