Om du aktivt annonserar på Google Ads eller funderar på att börja göra det, kan det vara klokt att förstå några av de vanliga förkortningar och termer som används. Därför har A1 Media tagit fram en relevant ordlista för att enkelt förklara några av de mest använda termerna och förkortningarna relaterade till Google Ads och onlineannonsering.

Annonsrankning (även kallad AdRank)

Annonsranking  är i princip var din annons sitter i Google Ads-auktionen. Annonsen med högst rankning vinner den översta platsen på den första sidan med sökresultat. Din annonsrankning beräknas genom att multiplicera ditt kvalitetsresultat med ditt maximala bud för kostnad per klick.

Avvisningsfrekvens (Bounce Rate)

Visar hur stor andel av dina besökare som bara tittar på en sida på din webbplats innan de lämnar den.

Quality Score

Kvalitetsresultat mäter hur relevanta dina sökord och din målsida är för din annonstext. En högre poäng innebär att det är mer sannolikt att din annons rankas högre.

Impressions (visningar)

Visningar är bara hur många gånger en annons visas, oavsett om någon klickar på den eller inte.

Klick

Klick är det som räknas när någon faktiskt klickar på din annons för att besöka din webbplats.

CTR

CTR (click-through rate) är din annonss klickfrekvens – den beräknas genom att dividera dina totala klick med totala visningar. Detta är en av de viktigaste faktorerna för att bestämma ditt kvalitetsresultat från Google Ads.

Landningssida

Landningssidan är där besökarna hamnar efter att ha klickat på din annons. Du vill se till att den är relevant för det de sökte efter.

Nyckelord (Sökord)

Nyckelord (även kallade söktermer) är det som gör att din annons visas. Du vill välja nyckelord som är nära relaterade till ditt företag.

Konvertering (omvandling)

Konverteringar är när ett klick uppnår ditt önskade mål, till exempel en försäljning, lead, ett formulär eller en registrering av nyhetsbrev. Att spåra konverteringar är nyckeln till att mäta din annonsframgång.

Konverteringsgraden visar hur stor andel av din trafik som konverteras till leads eller försäljning. Den beräknas genom att konverteringar divideras med totala klick.

ROAS (Omvandlingskostnad)

ROAS (avkastning på annonsutgifter) mäter hur mycket du tjänar tillbaka på dina annonser. Det beräknas genom att dividera dina totala intäkter med de totala annonskostnaderna.

Topprankad annons

Annonser med topposition är de som visas ovanför sökresultaten på Google. Dessa platser kräver ett högt kvalitetsresultat för att nå.

CPC – Kostnad per klick

Några populära kostnadsmodeller inkluderar kostnad per klick (CPC), kostnad per förvärv (CPA) och kostnad per tusen visningar (CPM).

Kostnad per förvärv (CPA)

CPA avser kostnaden för att uppnå en konvertering (dvs. att få en användare att vidta en önskad åtgärd).

CPA beräknas som: Kostnad / Antal konverteringar

Kostnad per tusen (CPM)

CPM avser ”kostnad per tusen visningar”. Det här måttet är endast tillgängligt för kampanjer i Google Display-nätverket. Som annonsör har du möjlighet att bestämma det belopp du är villig att betala för varje tusen visningar av din annons.

Maximal kostnad per klick (Max CPC)

Max CPC avser det högsta bud som en annonsör är villig att betala för ett klick på sin annons.

Populära annonsformat

Förbättrade sökannonser

Detta annonsformat visas för potentiella kunder genom utvalda sökord. Om du till exempel driver en restaurang i Stockholm och en användare söker efter ”restaurang stockholm” kan din annons visas i sökresultaten. Med det här formatet kan du lägga till upp till tre rubriker och två beskrivningar.

Det här annonsformatet fungerar bäst när du vill nå personer som söker online efter en specifik produkt eller tjänst.

Responsiva sökannonser

Det här annonsformatet fungerar på samma sätt som förbättrade sökannonser. Skillnaden är att du kan använda fler rubriker och beskrivningar i samma annons, som Google Ads sedan automatiskt skapar annonser genom att kombinera dem. I vissa fall kan du dra nytta av Googles maskininlärning i din egen annonsering.

Precis som med det tidigare formatet fungerar detta bäst när man vill nå personer som söker efter en specifik produkt eller tjänst. Skillnaden är att du kan spara tid genom att låta Googles maskininlärning göra jobbet med att testa olika kombinationer av utvalda rubriker och beskrivningar.

Dynamiska sökannonser

Med det här formatet kan du upptäcka viktiga sökord som är relaterade till dina produkter eller tjänster med liten arbetsinsats. Dynamiska sökannonser baseras på att automatiskt rikta in sig på innehållet på din webbplats. Det innebär att Google Ads automatiskt hämtar annonsrubriker från innehållet på webbplatsen.

Med dynamiska textannonser vill du nå personer som söker efter en specifik produkt eller tjänst. Det är också ett bra alternativ om du vill hitta nya sökord för dina annonser som du inte visste fanns.

Annonser med endast samtal

Call only-annonser fungerar bäst om en stor del av din försäljning genereras via telefon. Med det här formatet visas dina annonser bara på mobila enheter och istället för att besökaren landar på en sida ringer besökaren de telefonnummer som anges i annonsen.

Dynamiska displayannonser

Displayannonsering är ett mer modernt format än bannerannonsering. Med riktade display annonser kan du nå människor när de besöker webbplatser som deras favoritwebbplatser, tittar på en YouTube-video eller på mobila enheter och appar. En av de stora fördelarna med det här formatet är att det fungerar i nästan alla storlekar och på alla platser utan att du behöver ändra ditt kreativa material. Genom att välja bilder, rubriker och beskrivningar kommer Google sedan automatiskt att kombinera dessa i olika konfigurationer och storlekar åt dig.

Dynamiska displayannonser fungerar bäst när en annonsör vill nå ut till tidigare besökare eller kunder.

Shopping

Google Shopping är ett populärt annonsformat för e-handelsföretag, med hjälp av detta format kan du enkelt visa annonser för personer som är intresserade av en specifik produkt. När en potentiell kund söker efter en produkt kan onlinebutiker visa en bildannons med titel, pris, kort produktbeskrivning och slutföra köpet direkt.

Det här formatet fungerar bäst för e-handlare som säljer fysiska produkter och som vill ha direktförsäljning genom reklam.

Videoannonsering

Videoannonsering är ett populärt format för att bygga upp varumärkeskännedom, nå nya kunder och locka till sig tidigare besökare eller köpare. Med videoannonsering kan du visa upp din annons i hela displaynätverket och på YouTube.

Nästa steg:

Kontakta A1 Media idag för en kostnadsfri konsultation! Vi diskuterar gärna dina specifika behov och utvecklar en anpassad digital marknadsföringsstrategi för att hjälpa ditt Stockholmsföretag att blomstra online. Vi erbjuder även en speciell introduktionsrabatt för nya företag – nämn detta blogginlägg när du kontaktar oss!